|
Wat zie je? |
Wat doe je |
Loopt 't |
Is er geen veilige omgeving? |
Verwijder obstakels rond de mat. |
|
|
Zorg voor een veilige afstand tussen de tweetallen onderling (± 2 meter). |
|
Willen verschillende kinderen (jongens en meisjes) niet met elkaar stoeien? |
Groepsleerkracht maakt ‘acceptabele’ tweetallen. |
|
|
Jongens met jongens, meisjes met meisjes laten stoeien. |
|
|
Spelers mogen zelf tweetallen maken. |
|
Beschik je niet over voldoende judomatten? |
Je kunt ook stoeien op aaneengeschoven turnmatten, een dikke valmat of een schone grasmat |
|
|
Zie materiaalsuggesties in de inleiding |
|
Maken de spelers ruzie of houden ze zich niet (voldoende) aan de regels? |
Voeg bij toerbeurt een scheidsrechter of spelverdeler toe. |
|
Vergeten de spelers de tijd (25 seconden) bij te houden? |
Voeg tijdwaarneming toe. |
Lukt 't |
Is er sprake van een niveauverschil? |
Laat kinderen zelf een oefenpartner kiezen en indien mogelijk ook van partner wisselen. |
|
Neemt de afpakker te weinig initiatief? |
Een tweede afpakker toewijzen. |
|
|
De bewaker met slechts 1 arm laten bewaken. |
|
Laat de afpakker de bal te snel los? |
Een kleinere bal, werpring of een kussen geven. |
|
|
Een tweede bewaker toewijzen. |
Leert 't |
Is de bewaker handiger of sterker dan de afpakker? |
Zet twee spelers in om de bal af te pakken. |
|
|
De bewaker moet met de rug op de grond blijven liggen. |
|
|
In plaats van een bal, kun je ook een kussen, doek of een werpring gebruiken. |
|
|
Laat de bewaker twee grote ballen vasthouden waarvan er maar één afgepakt hoeft te worden. |
|
|
Laat de bewaker bijvoorbeeld ook nog wat tennisballen vasthouden. |
|
Is de afpakker sterker dan de bewaker? |
Laat de afpakker twee tennisballen vasthouden. |
|
|
Speel met twee bewakers tegen één afpakker. |
|
Zijn de spelers toe aan een extra opdracht? |
Laat de kinderen samen (nog) een eerlijke manier bedenken om de bal te verdedigen en/of af te pakken en laat ze dit demonstreren. |
|
|
De afpakker krijgt een blinddoek om. |
Leeft 't |
Worden de spelers overenthousiast? |
Wissel van oefenpartner als emoties de overhand krijgen. |
|
|
Spreek de spelers aan op verantwoordelijkheid voor de partner. |
|
|
Kies voor een andere opdracht of oefening. |
|
Zijn de spelers toe aan een nieuwe uitdaging? |
Het succes laten turven: bij winst krijg je een blokje. Wie heeft uiteindelijk de hoogste toren? |
|
|
Laat de winnaars telkens met elkaar spelen. |
|
|
Speel het spel groepsgewijs. Welke groep heeft bijv. na vijf minuten de meeste ballen? |
|
|
Overleg met de spelers hoe het spel leuker gemaakt kan worden: - nieuwe regels laten verzinnen en uitproberen; - met een blinddoek om laten stoeien. |