Skip Navigation LinksHome » Activiteit

Mattendribbelspel

Sport Voetbal
Leeftijd 6 jaar of ouder
Deelnemers vanaf deelnemers

Media

Klaarzetten

Organisatie

  • 1/3 gymzaal (8m x 12m)

Aantal spelers

  • 10 spelers (5 keepers, 5 dribbelaars)

Materiaal

  • 5 foamballen en/of plofballen
  • 4 pionnen (waarvan 2 fungeren als startlijn en 2 als doel aan het eind)
  • 5 turnmatten (voor de keepers)
  • 2 banken als afbakening van het speelveld
  • 1 kastdeel als ballenverzamelpunt en voor de leeuwenstaartjes
  • 8 leeuwenstaartjes (als beloning)

Opdracht

  • Een dribbelaar probeert met de bal aan de voet tussen de matten door te dribbelen en daarna de bal in het doel te schieten.
  • De keepers proberen de bal met de hand af te pakken als deze in de buurt van de mat komt.

Regels

  • De dribbelaars mogen tegelijk starten met dribbelen.
  • Een dribbelaar scoort 1 punt wanneer hij de bal - zonder te worden afgepakt - naar de overkant dribbelt en in het doel schiet.
  • Na het scoren pakt de dribbelaar de bal met de hand op en loopt via de bank terug naar de startlijn.
  • Een keeper moet met beide knieën op de mat blijven.
  • Wanneer de keeper de bal van de dribbelaar afpakt, doet hij de bal terug in het kastdeel en pakt hij 1 leeuwenstaartje.
  • Wanneer de keepers alle 8 leeuwenstaartjes in hun bezit hebben wisselen de teams.

Tips

  Wat zie je? Wat doe je
Loopt 't Loopt 't goed? Probeer dan de alternatieve wisselregel. Keeper wisselt direct met de dribbelaar waarvan hij de bal heeft afgepakt.
Het wisselen kan iets beter. Aanstellen van een juniorcoach die het wisselen regelt en op de regels let.
Er is weinig ruimte. Wijzig 4 matten in 4 keepers en 6 dribbelaars.
Het loopt niet. Wisselen bij een lager aantal (bijvoorbeeld 5) verdiende leeuwenstaartjes (dit verhoogt de doorloopsnelheid).
Lukt 't Het is te moeilijk. De ruimte tussen de matten groter maken.
Een mat weghalen.
De keeper moet met zijn buik op de mat blijven.
De dribbelaars adviseren rustiger te lopen en de bal aan de voet te houden.
Leert 't Het is te makkelijk. De ruimte tussen de matten verkleinen.
Dribbelaars moeten dribbelen met hun verkeerde been.
Een keeper in het einddoel zetten.
Leeft 't Het is niet uitdagend. Vergelijk het teamresultaat: welk team heeft de meeste doelpunten gemaakt?
Probeer binnen een bepaalde tijd te spelen: hoe vaakt lukt het oversteken in 2 minuten tijd? Welk team wint?
Speel in een afvalrace zonder leeuwenstaartjes. Dribbelaars dribbelen tussen de matten door en proberen te scoren. Als de bal door één van de keepers wordt onderschept, neemt de dribbelaar plaats op de bank. De laatst overgebleven dribbelaar is de winnaar, vervolgens wisselen de teams.